ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SALLAGOSA, ADVOCADA A SANTA EUGÈNIA. LA CERDANYA SOBIRANA. LA CATALUNYA ESPOLIADA

 

El Ramon Orriols Puig publica una fotografia de la façana de l’església parroquial de Sallagosa , advocada a Santa Eugènia.




Sallagosa , en francès, oficialment Saillagouse) és una comuna de la comarca de la Cerdanya sobirana ,  espoliada  de Catalunya en virtut del  infame Tractat dels Pirineus , signat pels reis  Felip IV de Castella i  Lluís XIV de França, mil vegades maleits davant Deu.  La República francesa no ha retornat – encara – a Catalunya aquests territoris , malgrat tenir consciencia que la cessió és feu amb frau de llei.


Maties Delcor i Alexis (Palau de Cerdanya, 1919 — Montpeller, 20 d'agost del 1992) escrivia a :




https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0722501.xml?fbclid=IwAR3ug-kW-Fmzq_WCOdAEtglV4HACE4ObvUvjhlcIfFBpczrjFw8pY14AXDw


La parròquia de Sallagosa és una de les esglésies de la Cerdanya mencionades en l’acta de consagració de Santa Maria de la Seu d’Urgell, document pretesament escrit l’any 819, però que en realitat reflecteix l’estat del bisbat d’Urgell al final del segle X. A la seva acta de consagració del 913 es fa el primer esment segur d’aquesta església. En aquesta data el bisbe Nantigís acudí a la Cerdanya, al pagus de Llívia, a la vil·la de Sallagosa, per a consagrar l’església, a precs d’Albert, sacerdot, i dels habitants del lloc, que l’havien acabada de construir.

 

La parròquia de Santa Eugènia de Sallagosa fou visitada entre el 1312 i el 1314 pels delegats de l’arquebisbe de Tarragona. De dret de visita pagà 70 sous.

 

L’església romànica va sofrir múltiples refaccions, especialment al segle XVIII. L’any 1774 fou suprimit l’absis i en el seu lloc es féu una nova façana de llevant.


Al costat hom va aixecar el nou campanar, que a la part inferior porta la data de 1757.


Es tracta d’un edifici profundament transformat al segle XVIII. En el seu origen degué ésser una església de nau única, capçada a llevant per un absis semicircular i coberta amb una volta de canó de perfil apuntat. Actualment en resta la nau, coberta amb volta de canó apuntada reforçada per arcs torals. El mur de migdia, mig amagat per estructures posteriors i parcialment modificat per l’obertura de tres ulls de bou, és adornat per un fris de dents de serra que ressegueix el ràfec de la coberta, sostingut per mènsules esculpides, en les quals traspua la predilecció de l’època per representar, gairebé exclusivament, caps humans.




 Cal datar les parts romàniques de l’edifici al segle XII.

 

El Centre d’Art Sacré d’Illa conserva un frontal romànic que sembla procedir d’aquesta església. Anteriorment era dipositat a la catedral de Perpinyà, gràcies a una donació que féu el comandant Albar el 1921. Segons M. Durliat (1954, pàg. 32), no hi ha cap mena de dubte que aquest frontal procedeix del temple parroquial de Sallagosa, mentre que P. Ponsich creu que ve de l’església d’Osseja, segurament de l’època de la consagració d’aquest temple l’any 1219. Data de la primera meitat del segle XIII.





Al començament del segle, J. Sarrète (1903b, pàgs. 77-83) havia vist a Osseja un frontal. Antigament, aquest frontal adornava l’altar major, fins que Pere Llandes (1773-1815) encomanà a Antoni Domingo, escultor d’Illa, el retaule que es pot veure avui a l’església. Heus aquí la seva descripció: “Es de tela pintada sobre fusta i el fons de la taula és daurat, amb arabescs. Petits medallons policromats figuren sant Pere i santa Llúcia, i al centre és representat a l’interior d’una màndorla un Crist que beneeix, de dimensions més grans que les altres figures.” El mateix autor assenyala que, conservat fins aquests últims dies, fou privat de manera definitiva dels seus colors i de les seves decoracions per causa d’un accident (Sarrète, 1903b).

 

Cal remarcar, però, que si la descripció de Sarrète és ben exacta, no correspon del tot a la del frontal que estem estudiant. Al centre de la màndorla es veu el Pantocràtor que beneeix amb la mà dreta, acompanyat dels símbols dels quatre evangelistes. La pintura central reservada a Crist sembla adequada per a una església consagrada en honor de Nostre Senyor. En els compartiments laterals, quatre grups de tres apòstols es destaquen sobre un fons vermell, de maragda o groc. La màndorla és de guix en relleu, com les motllures interiors del marc. Si la figura de sant Pere portant les claus és ben visible a dalt i a la dreta de Crist, la de santa Llúcia no existeix i no pot ésser pintada per manca de lloc, en un frontal on figuren, entorn de Crist en Majestat, els dotze apòstols. Possiblement, Sarrète deu haver confós amb santa Llúcia el personatge que sembla portar a les mans una copa, situat a baix i a l’esquerra del Pantocràtor, però no porta una copa sinó un llibre i es tracta de sant Pau, disposat simètricament a sant Pere.

 

Aquest frontal, amb els relleus de guix, imita evidentment una obra d’orfebreria. Però recorda, com diu Post, pel que fa a la figura central de Crist, les pintures murals. Els apòstols semblen més monumentals del que caldria esperar per a un plafó pintat de petites dimensions


Quan al topònim -  de l'època en que  Sagallosa formava part de Catalunya - hom defensa la seva vinculació a l’activitat ramadera


Des de sempre Catalunya ha tingut “mals veïns”  que ja amb les armes, ja amb les togues, la fan objecte de constants espolis.  També com els reis  Felip IV de Castella i  Lluís XIV de França, mil vegades maleits davant Deu.

Comentaris