LA TRADICIÓ (RECENT) DE L’ARBRE DE NADAL COM A CEL·LEBRACIÓ DEL SOLSTICI D’HIVERN

 

Ja torna a ser desembre! Com passa el temps, deu meu! De tota manera me’n alegro perquè hi he arribat amb bona salut; no tantes pessetes. Tornen, entre altres coses, el fred, la neu, les nits llargues, els menjars copiosos, el foc a terra, l’abric, el xampany, els anuncis de colònies, les reunions de família, i també, al menys per a mi, el moment de muntar el betlem i l’arbre de nadal. El betlem aquest any no l’he de fer perquè l’any passat em va fer mandra treure’l i encara el conservo, però l’arbre sí que el vaig desfer i l’he de posar nou. Mentre rumio de què el faré i la forma que tindrà, també rumio sobre el seu possible origen.    

 


Tot sembla derivar de la mitologia pagana nòrdica que es perd en la nit dels temps. Diuen que els pobles primitius que des de l’est es van desplaçar cap a l’oest adoraven els roures. Representants de la fortalesa i la fertilitat, els tenien per sagrats. Demanaven als seus esperits que els protegissin i els asseguressin la vida a ells, als animals i a les collites. Quan les fulles queien, és arbre de fulla caduca, creien que els esperitis generadors de la naturalesa l’havien abandonat i per a que tornessin, al voltant del solstici d’hivern, adornaven les branques despullades amb teles de color i pedres pintades.   

 

Les tribus celtes decoraven els roures amb fruites i veles durant el solstici d’hivern per assegurar la tornada del sol i la vegetació.   

 

Pels pobles germànics, de religió politeista i basats en aquestes creences, un arbre anomenat Yggdrasil representava l’univers. A la part alta hi havia la morada dels deus i a sota rel la dels morts.

 

En les zones on el roure no creixia, els autòctons, normalment de fulla perenne, eren els artífexs d’aquest mite, i cada civilització l’acomodava als seus propis deus, calcats, segons els estudiosos, d’unes cultures a les altres: Osiris pels egipcis, tenia la mateixa personalitat que el babilònic Tammuz, dit Adonis a Grècia. Els pobles mesopotàmics (assiris i babilònics) tenien al pi com a delegat de l’acció fecundadora del sol, mentre que els antics grecs i llatins tenien a l’avet com a sagrat. Els babilonis deixaven regals a sota i el romans adornaven els carrers durant les saturnals.

 

Crítica a aquestes costums la fan Jeremies, un profeta del segle VII aC, dient que no s’adorava al deu vertader sinó a objectes “sense valor” i Tertulià, un cristià dels segles II i III que no acabava de connectar bé amb això d’encendre lluminàries durant els festivals d’hivern.

 

Al segle VIII apareix Sant Bonifaci, predicador de la doctrina cristiana d’origen anglosaxó, que al admetre no poder lluitar contra uns mites tan acceptats com estesos, els assolí associant-los als equivalents cristians, i substitueix a Saturn per Jesucrist. Implementa l’avet perquè representa la vida eterna, les seves fulles es mantenen verdes tot l’any i la copa senyala al cel. D’aquesta manera, el naixement i resurrecció base dels ritus pagans son copiats igualment per l’Església. El pi aporta, a demés d’aquestes condicions, que la seva estructura triangular recorda la Santíssima Trinitat.       

 

L’adaptació de l’arbre de nadal suec entre els europeus va ser un procés lent i intermitent, que va durar dècades. Tallin (Estònia) en 1441 i Riga (Letònia) en 1510 es disputen el privilegi d’haver tingut el primer arbre de nadal tal com avui el coneixem, però altres investigadors donen a Estrasburg (França) aquest honor al segle XVI, o a Alemanya al 1605. Pel que sembla, no serà fins el 1813 que l’arbre de nadal penetra a Àustria, i és després d’aquesta data que s’estén per Polònia, Alemanya, Anglaterra i França. Es guarnia amb llums, flors, pomes, bombons, joguines i tot tipus de regals pels familiars. Arrelat al país gal, entre 1900 i 1925, s’implantà a Catalunya. A finals del segle XIX arriba als països més allunyats del centre, com Rússia i EEUU, exclusivament en llars de gent adinerada, però. Un cop als Estats Units, Hollywood, amb el seu poder cinematogràfic, farà la resta. Diverses fonts consideren que la princesa russa Sofía Sergeïevna Troubetzkoy o Trubetskói (Moscú, 25 de març de 1838 - Madrid, 27 de juliol de 1898) l’introduí a Espanya el 1870. Casada en segones núpcies amb l’aristòcrata espanyol José Osorio y Silva (Madrid, 4 d’abril de 1825 - Madrid, 30 de desembre de 1909), XVII marqués de Alcañice, el primer any que es va instal·lar al seu palau d’Alcañices, va demanar que l’hi portessin un avet decorat.

 

L’ornamentació té també el seu simbolisme antropològic, místic o poètic. L’estrella evoca l’astre que guià als Reis Mags fins al pessebre per oferir al nen or, encens i mirra. Les pomes rememoraven les temptacions i el seu cor en forma d’estrella de cinc puntes tenien a veure amb la veritat i els vincles amb deu. A partir del segle XVIII que es comença a bufar el vidre, les pomes originals van ser substituïdes per les actuals boles o esferes multicolors, tan vistoses, brillants i fràgils (no m’agraden les de plàstic, però s’ha de reconèixer que quan hi ha petits a  la casa son molt pràctiques). Als llaços i a les pinyes hi trobem la unió entre famílies i persones estimades. Les bombetes, que han reemplaçat a les veles del principi, son la llum de Crist. S’explica que va ser el teòleg Martí Luter que va posar veles sobre les branques d’un arbre de nadal perquè titil·laven com els estels de la nit hivernal. Les ferradures porten la bona sort... i avui crec s’hi pot afegir tot el que la imaginació doni de sí per a que quedi espectacular i únic als ulls de qualsevol.

 

Fins a quin punt tot això és veritat o llegenda no ho sé, però sí voldria, encara que només sigui per nostàlgia, que no es perdin l’alegria i la màgia del solstici d’hivern, els nostres Nadals.

 

Us desitjo pel 2022 la fortalesa dels roures, la robustesa dels pins, i la llarga vida dels avets.

 


BONES FESTES A TOTHOM. Una forta abraçada

 

Guillermina Subirá Jordana. Senterada, Desembre 2021.

 

Fonts consultades:

https://yosoitu.lasillarota.com/gente/cultura/conoce-los-ritos-paganos-que-dieron-origen-al-arbol-de-navidad/133576 /                                                                                                                                                                                             https://historia.nationalgeographic.com.es/a/de-donde-viene-arbol-navidad / https://es.euronews.com/2019/12/02/la-leyenda-del-arbol-de-navidad-de-los-ritos-paganos-a-la-religion-cristiana / 

RODRIGUEZ, Pepe. Mitos y ritos de la Navidad. Ediciones B, Barcelona, 2010.

Comentaris