IN MEMORIAM. CASA BROSSA. SANT GERVASI. BARCELONA.

 


En relació a la fotografia que publica Jaime Gonzalez de Gispert , llegia;  es donà el cas a Barcelona d’un constructor, Francesc Brossa Rial, que reuní entre el 1837 i el 1848 una col·lecció d’elements arquitectònics i escultòrics aplicats a l’arquitectura, procedents de cases de diversos carrers de la ciutat, com ara els de Groc, Templers, Pi, Portaferrissa, Ripoll, Mercè, Carme i Avinyó, i fins i tot alguns elements de la Porta de Mar i de la Casa de la Ciutat (després de la destrucció coordinada per Mas i Vila), que incorporà a la casa que tenia al Putxet.

Jaume Brossa i Mascaró, Barcelona, 1845-1922, va obtenir el títol de Mestre d’obres el 1868 i va estar en actiu professionalment entre 1869 i 1917, era fill de Francesc Brossa i Rial


Segons Agustí Duran i Sanpere  (Cervera, 5 de juny de 1887 - Barcelona, 29 d'abril de 1975) , Brossa n’havia confeccionat un catàleg-inventari manuscrit que, si s’hagués conservat, avui ens donaria molta llum sobre el tema.

Ara bé, les dades de Duran i les fotografies existents sobre la casa, que va romandre en peu fins al darrer terç del segle XIX, ens permeten fer-nos càrrec, si més no, de la concepció del col·leccionisme del seu autor, atès que a les façanes hi va incloure certes llegendes com ara aquesta: «La arrogancia de los monumentos no se abate por el tiempo, sino por el rayo de la guerra o por la piqueta de la ignorancia», text abrandat que ens porta immediatament a pensar en l’influx de Victor Hugo, directe o no, i que denota evidentment l’objectiu cultural i reivindicatiu del seu autor.

Diria que és l’edifici que t’identifica com Brossa Malet, ens agradarà però rebre’n confirmació en el seu cas a l’email castellardiari@gmail.com  

https://www.alamy.es/nova-vista-de-la-facana-de-la-casa-brossa-malet-de-sant-gervasi-image403042892.html

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Category:Casa_Brossa_Malet_de_Sant_Gervasi

https://www.alamy.es/finestra-i-pou-de-la-casa-brossa-malet-de-sant-gervasi-image329652915.html

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/bcsalvany/id/6784/

 De fet, tant en el cas de Santacana com en el de Brossa, el salvament, en definitiva, que van fer del patrimoni obeïa a les mateixes directrius de l’Acadèmia de Bones Lletres i el seu museu, és a dir, la defensa del patrimoni històric, ja plenament dins de l’ideari romàntic.

Els catalans hem d’aprofitar totes les ocasions per a divulgar el Patrimoni Històric de Catalunya, recordeu que som  un “  Grupo objetivamente identificable”

https://www.elperiodico.com/es/opinion/20230131/grupo-objetivamente-identificable-puigdemont-llarena-tjue-articulo-pilar-rahola-82250654

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=269942&pageIndex=0&doclang=ES

Aquest reconeixement de la nostra “ fragilitat “, i alhora de l’absoluta manca de respecte a les minories per part del REINO, situa moltes de les mesures que ens han aplicat, i ens apliquen com “ formes de genocidi “.

 

 

 

Comentaris