En relació a la fotografia que publica Jaime Gonzalez de Gispert ,
llegia; es donà el cas a Barcelona d’un
constructor, Francesc Brossa Rial, que reuní entre el 1837 i el 1848 una
col·lecció d’elements arquitectònics i escultòrics aplicats a l’arquitectura,
procedents de cases de diversos carrers de la ciutat, com ara els de Groc,
Templers, Pi, Portaferrissa, Ripoll, Mercè, Carme i Avinyó, i fins i tot alguns
elements de la Porta de Mar i de la Casa de la Ciutat (després de la destrucció
coordinada per Mas i Vila), que incorporà a la casa que tenia al Putxet.
Jaume Brossa i Mascaró, Barcelona, 1845-1922, va obtenir el títol de Mestre d’obres el 1868 i va estar en actiu professionalment entre 1869 i 1917, era fill de Francesc Brossa i Rial
Segons Agustí Duran i Sanpere (Cervera, 5 de juny de 1887 - Barcelona, 29 d'abril de 1975) , Brossa n’havia confeccionat un catàleg-inventari manuscrit que, si s’hagués conservat, avui ens donaria molta llum sobre el tema.
Ara bé, les dades de Duran i les fotografies existents sobre la casa, que
va romandre en peu fins al darrer terç del segle XIX, ens permeten fer-nos
càrrec, si més no, de la concepció del col·leccionisme del seu autor, atès que
a les façanes hi va incloure certes llegendes com ara aquesta: «La arrogancia
de los monumentos no se abate por el tiempo, sino por el rayo de la guerra o
por la piqueta de la ignorancia», text abrandat que ens porta immediatament a
pensar en l’influx de Victor Hugo, directe o no, i que denota evidentment
l’objectiu cultural i reivindicatiu del seu autor.
Diria que és l’edifici que t’identifica com Brossa Malet, ens agradarà però
rebre’n confirmació en el seu cas a l’email castellardiari@gmail.com
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Category:Casa_Brossa_Malet_de_Sant_Gervasi
https://www.alamy.es/finestra-i-pou-de-la-casa-brossa-malet-de-sant-gervasi-image329652915.html
https://mdc.csuc.cat/digital/collection/bcsalvany/id/6784/
De fet, tant en el cas de Santacana
com en el de Brossa, el salvament, en definitiva, que van fer del patrimoni
obeïa a les mateixes directrius de l’Acadèmia de Bones Lletres i el seu museu,
és a dir, la defensa del patrimoni històric, ja plenament dins de l’ideari
romàntic.
Els catalans hem d’aprofitar totes les ocasions per a divulgar el Patrimoni
Històric de Catalunya, recordeu que som
un “ Grupo objetivamente
identificable”
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=269942&pageIndex=0&doclang=ES
Aquest reconeixement de la nostra “ fragilitat “, i alhora de l’absoluta
manca de respecte a les minories per part del REINO, situa moltes de les
mesures que ens han aplicat, i ens apliquen com “ formes de genocidi “.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Exercint el seu dret de rèplica ens ajuda a contrastar la informació