EL PALLARS JUSSÀ. HISTÒRIES DE SENTERADA “ TEMPUS FUGIT”

 

-Veus? Pr’açí passàvom quan venívom a estudi a Senterada –diu Sisco mentre caminàvem amb la seva dona Carme, entre Lluçà i Senterada.



-Havies anat a l’escola de Senterada, tu? –pregunto sorpresa.


-I tant!


-Doncs d’això n’hem de parlar perquè ja deu fer un bon ramat d’anys...

 

I així ho hem fet! El Sisco, nom pel qui gairebé tothom el coneix, es diu Francisco Suranell Moli, i va néixer a casa Quic de Lluçà el 26 de setembre de 1955.


-Quines cases més hi havia?


-Casagran, Mingo –desapareguda-, Farré i Botella (primer deshabitada, i ara desapareguda, també).


-Els teus pares eren nascuts allí?


-No, el pare era de Senterada i hi va anar a fer de mosso a casa Quic, que en no tenir fills, li van prometre que quan moririen li deixarien l’argenda. L’amo va morir l’any 50. La mare va venir després de casar-se, el 54. L’any següent vaig néixer jo, així que fins al 62, que va morir “padrina”, érem quatre a casa.


-Quina era la riquesa del poble?


-Fonamentalment ovelles i vaques. També horts i terres de conreu que donaven blat de moro, blat, civada, ordi, aufals... i arbres fruiters per parar un tren! Peres, pomes, figues, cireres, préssecs, raïm... pobra de tu! Tot t’obligava als treballs típics de pagès: dallar, segar, batre, aviar els animals, collir bolets... En tots els pobles era el mateix!


-Val, però també i havia diversió, no?


-I tant! Com que no teníem llum, un cop a la setmana, o dissabte o diumenge, ens reuníem a casa Mingo a fer una xocolatada que pagàvem entre tots. Gustinet de Reguard tocava un tambor que s’havia fet amb una caixa de pastes recoberta amb pell de cabra, i un altre la sanfoina. La gent ballava, reia, i s’ho passava bé. Per Sant Sebastià, patró del poble, es llogava un acordionista, Coixet o Llores, que eren els millors. Aquest dia venien de tot arreu, de la Vall Fosca, de Pobla... Hi havia tanta gent que apuntalàvem la sala per sota, perquè no cedís el trebol.  


-Diríeu missa  algun dia, no? L’església és ben bonica!


-Cada 15 dies baixava el capellà de Senterada. N’he vist a quatre jo de mossens: Ventura, Marcelino, David i Lluis.


-I de l’escola, què?

-Vaig començar als 7 anys. Era el més xic de la colla i veníem a peu: una hora entre anar i tornar. A l’hivern ja de nit. Com que les classes les fèiem de 9 a 12 i de 3 a 5 i no donava temps a tornar a casa al migdia, portàvem la brena i la menjàvem a casa d’algun parent. Teníem dos llibres, un per totes les assignatures i un exclusiu per religió, que donava un capellà els dijous a la tarda. Si estàvem al pati jugant i el veiem, anàvem tots corrent a besar-li la ma perquè si no ho fèiem en entrar a l’escola ens castigava. Resàvem un parenostre al entrar a classe i un altre a la sortida, excepte els divendres que resàvem el rosari. Un cop a la setmana fèiem cine barrejats amb les nenes.



-Sempre es diu que a muntanya no hi ha diners. Com els aconseguíeu?


-La llet de les vaques la veníem a Copirineu i a casa mateix venien el tractants de bestiar a comprar vedells. La mare anava els dimecres a La Pobla a vendre ous i conills al mercat. I amb el que guanyava portava arròs, sucre, sopa, cafè, xocolata Xolonch... tot allò que no es feia a casa. La dona el tenia tancat en un armari al menjador i me’l racionava: una presa diària com a molt, però una vegada que no hi era, enfilat a una cadira em vaig menjar tota la rajola! Pensaven que em faria mal, però no em va fer res, no, ni més que n’hi hagués hagut!


-Vas fer de pagès i després ho vas deixar estar...


-Sí, un dia a la Fira de la Pobleta, Cañete buscava un aprenent de pintor per anar a treballar a Irgo. Tenia 14 anys i em donava 100 pessetes diàries i el menjar. Vaig durar 15 dies! Després vaig anar a parar a la Forestal plantant pins a Montsor. N’hi havia un fart d’anar i tornar a peu des de Lluçà, però guanyava 250 pessetes diàries! Clar que no me les regalaven perquè treballàvem de dilluns a dissabtes 8 hores en torn partit i 5 seguides els diumenges. Feia de “pinxe” portant aigua als treballadors amb un barral de fusta de 8 litres. L’anava a omplir a una font a prop de la feina, però un dels operaris va queixar-se que no li agradava i me la feia pujar de bastant més avall. Tots eren de Guadix, que havien vingut amb un camió a treballar tres mesos. Un de la colla, Palomino, bona persona, em va aconsellar omplir el barral a la mateixa font de sota, però esperant-me un temps prudencial perquè no s’adonessin de l’argúcia. Així ho vaig fer i ningú es queixava, i ben bona la trobaven! També els dissabtes tarda al bar de la Coixa de Senterada feia de porter venent entrades als que venien a ballar. Un dia se m’acudí de cobrar però no donar l’entrada als que coneixia. Mira, eren diners nets, però em van descobrir i de poc acaba malament la cosa.


-Jajajajaaaa... coses de jovenalla. Vas fer la mili?


-La instrucció a Càceres i a Villaverde Alto la resta, a l’Escola d’Automobilisme. Durant l’estada em vaig treure el carnet de camió. Em va anar bé perquè quan a la tornada vaig comprar un TAXI, vaig poder convalidar el carnet. Entre quatre soldats ens ocupàvem dels animals de la granja. Al matí donàvem de menjar a les besties, però a la tarda no hi havia res a fer i aprofitàvem a fer “mantos” de llana, que veníem a la mateixa merceria que compràvem el fil. Sobre un suport triangular de fusta passàvem entre dos les filades amb una agulla gran. Pagaven a 1500 pessetes cada un.

 





Sisco parla un pallarès pur, tan poc contaminat que dona gust sentir-lo.

 

-Tens, apunto, memòria prodigiosa pels números, eh? Recordes imports de sous, pagaments, dates... tot!


-Segur que no es recorda de quan es va casar! –crida sarcàstica la Carme.


-Síííííííí, sé que fa molts anys!

 

 Guillermina Subirà Jordana

 

Comentaris