El Jordi Vila Juncá, publica una fotografia del Castell de Foix; parlar d’aquest edifici, i d‘aquest indret , és
parlar dels càtars, també anomenats bons homes o perfectes; homes i dones del rígida moral, que
rebutjaven tota riquesa, que no creien en l’Antic Testament i que repudiaven
l’església catòlica, apostòlica i romana, el
sistema feudal , i els nobles del moment.
Per tot això, els bons homes i bones dones foren considerats heretges per
part de l’església catòlica, la qual, amb l’ajuda del rei de França i d’una
part de la mal dita noblesa francesa,
inicià la seva persecució i extermini.
Hom defensa que darrera la
persecució càtara hi havia una maniobra política i econòmica per part de la
monarquia francesa i de l’església de Roma per acabar al ensems , amb aquesta “ heretgia” , i amb el poder dels rics i nobles occitans (com els comtes de Tolosa,
compromesos amb el catarisme, la fortuna del quals podia comparar-se amb la del
rei de França).
El castell de Foix, apareix esmentat per primera vegada al principi del
segle XI . L'any 1002, figura en el testament de Roger I, comte de Carcassona,
que llegà la fortalesa al seu fill menor Bernard.
El seu caràcter defensiu va permetre
als comtes que hi varen habitar d'assentar la seva autoritat i consolidar-se
com una potència en la regió.
L'any 1034 el castell passa a mans del comte de Foix que hi juga un rol
determinant en la història medieval.
Durant els dos segles següents, el castell acull comtes amb personalitats
brillants que configuren l'ànima i la resistència occitana durant la Croada
Albigesa.
Al unir-se per matrimoni amb la casa Castellbò, els Foix aconsegueixen un
domini gens menyspreable cap al 1270, i amb la posterior signatura dels
pariatges que funden Andorra com a país, el comtat així com el castell de Foix
esdevenen un símbol i d'una importància cabdal
El primer pareatge d'Andorra va ser entre el bisbe d'Urgell, Pere d'Urtx, i
el comte de Foix, Roger Bernat III, el 1278, que fou ratificat per una
sentència el 1288.
Aquesta figura, típicament medieval, solia fer-se quan un dels dos
consenyors era eclesiàstic.
Ja al segle XIII l’església catòlica, apostòlica i romana, en la disjuntiva,
Déu o els diners, triava els diners i continua fent el mateix l’any 2022
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Exercint el seu dret de rèplica ens ajuda a contrastar la informació