EDIFICI DE L’AJUNTAMENT I ESCOLES DE PENELLES. LA NOGUERA. EDIFICIS ESCOLARS ANTERIORS A LA DICTADURA FRANQUISTA
Llegia que l'any 1861 l'Ajuntament de Penelles va crear una escola municipal a càrrec de
mossèn Pau Anguerri amb l'obligació de fer estudi cada dia. El 1862 el seu lloc
fou ocupat pel vicari de Cubells, Mossèn Ramon Carabassa. Les classes eren
impartides en pisos de lloguer. En aquell darrer any, en una reunió de
l'Ajuntament es pren l'acord de construir les Escoles Municipals. No es va
arribar a materialitzar perquè consta que en 1868 es llogà la rectoria per a
l'Escola Municipal. En un altre acord del Consistori l'any 1870 també hi ha
constància de la necessitat d'un edifici escolar. Però no és fins al 28 d'abril
de 1923 que l'Ajuntament obté d'Enriqueta Puig i Boldú la venda d'una porció de
terreny per a la construcció de la casa consistorial, escoles i habitatges per
al secretari i mestres, que es corresponen amb les actuals.
http://www.xtec.cat/centres/c5003551/escola.htm
Demanaren al Consistori , ajuntament@penelles.cat – si en tenen, també a l’Arxiu
Municipal – de Penelles, dades de l’autor del projecte de l’edifici.
Com a tants i tants catalans – i àdhuc a les bones persones, d’arreu del mon - el tema del català i les restriccions que es volen TORNAR a posar per al seu ensenyament, a mi en té revoltat.
A l’època del José Rodrigo y Villalpando, I marqués de la Comuerta (Zaragoza, 1668 – Madrid, 7 de diciembre de 1741), les instruccions eren “"...de manera que se consiga el efecto sin que se note el cuidado" , d’aleshores ençà però, els botxins “ a por ellos “; s’han acostumat a fer les seves maleses amb plena consciència de la seva immunitat.
Fa més de 300 anys que ho intenten sense èxit, confiem en que l’ Alexandre Deulofeu i Torres (l'Armentera, Alt Empordà, 1903 - Figueres, Alt Empordà, 1978) ho encerti, oi?
En la infinita confiança en Déu, maleeixo a tots aquells que persisteixen en la dèria de destruir Catalunya.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Exercint el seu dret de rèplica ens ajuda a contrastar la informació