TENIU DADES DE L’EDUARD MARI QUE RETRATAVA ENTRE ALTRES, L’ANY 1927 CAN SOLÀ, A VILAPICINA. BARCELONA ?

 

Aquest Nadal de 2023 voldria “ estrenar”  la plena identificació i reconeixement, si més no, d’alguns dels col·laboradors en la tasca de l’Estudi de la Masia Catalana, com per exemple  el “ misteriós”, Jordi Audet, que retratava cap a 1928 ,        Façana de Can Solà amb gent i un cotxe d'època, a Vilapicina, Barcelona.

 Can Solà, va desaparèixer amb la urbanització dels carrers de Santanyí i d'Alella.



https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/4158

La seva no va ser una col·laboració menor :

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/search/searchterm/Audet%2C%20Jordi/field/creato/mode/exact/conn/and

L’any 2019  escrivíem :

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2019/04/va-ser-jordi-audet-vinals-lautor-de-la.html

La fotografia de febrer de 1927 la feia Jordi Audet, del que no consten més dades, cognom matern, lloc i data de naixement i traspàs, …., pensem – i en voldríem tenir confirmació en el seu cas a l’email coneixercatalunya@gmail.com , castellardiari@gmail.com  – que es tracta de Jorge Audet Viñals.

http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1938/10/09/pagina-4/33131334/pdf.html?search=Jorge%20Audet

 L'enllaç només és accessible si us feu socis de la Vanguardia

El día 3 del actual, y a consecuencia de un accidente de automóvil, murió el conocido arquitecto don Jorge Audet Viñals, el cual cumplía actualmente sus deberes militares en el Cuerpo de Defensa de Costas en la Zona de Tarragona. Fue precisamente al volver de su diaria inspección de- las obras a él encomendadas, cuando la ocurrió el desgraciado accidente.

El acto del entierro se efectuó el pasado miércoles, en la villa de Cambrils, con asistencia delas autoridades civiles y-militares y de todos los compañeros de trabajo, constituyendo una gran manifestación de duelo, justa correspondencia a las grandes dotes de simpatía e inteligencia que poseía el malogrado arquitecto y soldado de la República.

Además del recuerdo de todas sus cualidades, Jorge Audet Viñals deja diversas muestras de su arquitectura, fruto de su trabajo de artista que ya conocía el éxito.

http://www.cambrils.cat/arxiu/fitxers/documents/documents-amcam/llistat-de-les-persones-que-van-morir-a-l-hospital-de-sang-de-cambrils-i-van-ser-enterrades-a-cambrils

Cap a 1927,  Eduard Mari, un altre “ misteriós”  del que ens agradarà tenir noticia del cognom matern i el lloc i data de naixement i traspàs a l’email castellardiari@gmail.com, retratava          Façana amb rellotge de sol de Can Solà



https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/7232/rec/7

La seva, tampoc  no va ser una col·laboració menor :

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/search/searchterm/Mar%C3%AD%2C%20Eduard/field/creato/mode/exact/conn/and

No trobava la data en que es va produir la digitalització a l’excel·lent  treball l’Estudi de la Masia Catalana Difusió del resultats d’una recerca del Josep Font Sentias ( Moià l'any 1963) ,  intueixo que la transcripció en llengua catalana de les dades dels registres fets majoritàriament en castellà, han estat una de les causes dels d’errors i/o omissions, sense excloure les “ alteracions “  dutes a terme per motivacions polítiques anticatalanes.

https://universpatxot.diba.cat/sites/universpatxot.diba.cat/files/historia_dun_gran_projecte_montserrat_sola.pdf

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

No identificar de forma correcta els col·laboradors dels Fons Estudi de la Masia Catalana, és del tot inadmissible.   Esperem a l’email castellardiari@gmail.com la confirmació en el seu cas de la identitat de Josep Maria de Cabanyes, Marian Vives i de Casanova , Giró, R., Eduard Mari ,..., i tots els que participaren en el projecte, identificats amb nom, cognoms, lloc i data de naixement i traspàs, que menys, oi?.

 

Comentaris