PARLEM DE LA SANITAT PÚBLICA ?

 

En una petita ciutat, la Marta va necessitar una consulta mèdica urgent pel seu fill. Va anar al centre de salut local, s’hi va trobar però,  amb una llarga llista d’espera. El personal li va explicar que, des que la gestió sanitària va passar a dependre de la comunitat autònoma, els recursos no s’han redistribuït bé. Cada comunitat autònoma té els seus propis protocols, sistemes informàtics i procediments, i no sempre es coordinen amb els de l’Estat central ni amb les altres autonomies.

 



La Marta va anar a la medecina privada. 


Marta va intentar obtenir informació a través d’un portal web, però va descobrir que havia d’utilitzar un portal diferent segons la comunitat autònoma on vivia. A més, quan va preguntar per altres serveis públics, com l’educació o els serveis socials, va notar que tots funcionaven de manera semblant: cada autonomia gestionava els seus propis recursos, sense compartir-los ni coordinar-se amb les veïnes.

 

A causa d’aquesta fragmentació, molts serveis es dupliquen: hi ha organismes públics a nivell autonòmic i a nivell estatal que fan funcions semblants, però sovint no es comuniquen entre ells. Això fa que els recursos es dilueixin, que els tràmits siguin més complicats i que els ciutadans hagin de fer front a més burocràcia i menys eficiència.

 

La Marta va pensar que, si les administracions poguessin treballar de manera més coordinada i amb menys duplicitats, els serveis públics serien més ràpids, accessibles i d’una qualitat més alta. Però, de moment, la realitat era que la fragmentació i la duplicitat d’organismes dificultaven l’accés als serveis que tothom necessita.

 

Aquesta història il·lustra com l’organització autonòmica, si bé reconeix el dret a l’autonomia de les regions, pot comportar ineficiències i insuficiències en els serveis públics quan no hi ha coordinació i es dupliquen funcions i recursos

Comentaris