CONDOL PER A LES VICTIMES, EXIGÈNCIA DE JUSTÍCIA PER ALS BOTXINS

 https://www.rac1.cat/internacional/20260627/356133/sis-espanyols-morts-133-desapareguts-pel-terratremol-venecuela-victimes-mortals-totals-senfilen-als-1430.html


Veneçuela ens ensenya que  les catàstrofes naturals maten més quan hi ha corrupció.

 No és només mala sort ni fatalitat geogràfica. És negligència acumulada, desviació de fons, contractes inflats, controls inexistents, cada incendi fora de control, cada inundació devastadora, cada terratrèmol, ....,  sovint té una cadena de decisions corruptes al darrere.

El cas de Veneçuela, em direu,  és extrem perquè el col·lapse és visible, gairebé descarnat: estat capturat, economia destruïda, institucions buides.

Hi ha remei? Sí, però implica costos reals:

institucions que investiguin de veritat, encara que afecti poderosos

transparència radical, no cosmètica

sancions efectives, no simbòliques

i una ciutadania menys resignada i menys disposada a “mirar cap a una altra banda” quan la corrupció és propera o beneficiosa

El problema és que aquest remei entra en conflicte directe amb els interessos dels qui controlen el sistema. Per això canviar-ho no és una qüestió de voluntat abstracta, sinó de correlació de forces.

En resum: no és que no hi hagi remei. És que el remei exigeix trencar equilibris que, tot i ser injustos, són estables. I això gairebé sempre només passa quan el cost de continuar igual supera el cost de canviar.

 Veneçuela ja hi és. Altres llocs, potser, encara no prou.

Ja es deia a l’època de l’Ermessenda de Valrà:

"Les lleis són teranyines que agafen les mosques i deixen passar els vespons"

"La llei, feta per als pobres"

"En caixa oberta, el just hi peca"

"Qui oli remena, els dits se n'unta"

Comentaris