SANTUARI DE SANTA BÀRBARA A MONCADA. L’HORTA NORD. VALÈNCIA

 L’Antonio Estevez, publica una fotografia del santuari de Santa Bàrbara a Moncada a l’Horta Nord, en terres de València.


Normalment no acostumo a divulgar el Patrimoni d’indrets no catalans, tinc però, una especial devoció per santa Bàrbara perquè em tocava fer el servei militar com artiller.

https://campaners.com/php/campanar.php?numer=1176

https://web.archive.org/web/20171009233805/http://www.ermitascomunidadvalenciana.com/vhnmon.htm

L'edifici actual s'aixeca a finals del segle XVII, ens agradarà tenir noticia de l’autor a l’email castellardiari@gmail.com

La devoció local a Santa Bàrbara (protectora contra els llamps i la mort sobtada) va arrelar profundament arran d'un fet miraculós esdevingut l'any 1701.

Una violenta i destructiva tempesta de fust i pedra (una gran tronada) es va formar sobre els camps de la localitat. Aquesta tempesta amenaçava de destruir per complet les collites de l'horta, de les quals depenia la supervivència econòmica de tota la població de Moncada

Davant la desesperació i l'angoixa generalitzada, els vilatans van demanar auxili i protecció de forma unànime a Santa Bàrbara (tradicionalment invocada com a protectora contra els llamps i les tempestes gregues).

Segons recull la tradició local, la tempesta es va dissipar de manera sobtada i providencial sense causar cap dany material als cultius. La salvació de la collita es va considerar immediatament un fet miraculós atribuït a la intercessió directa de la santa.

A l'interior del temple s'hi custodia en diades especials , una falange de la màrtir, convertint el lloc en un important punt de devoció tradicional.

 El lloc de custòdia permanent de la relíquia no és però,  l'ermita deshabitada, sinó la Parròquia de Sant Jaume Apòstol de Moncada. Allà es guarda protegida dins d'un reliquier daurat per al culte ordinari dels fidels.

Cada 4 de desembre (i en les efemèrides del miracle de maig), la relíquia és treta de la parròquia de Sant Jaume.

Es trasllada en solemne processó i pelegrinatge fins a l'ermita de Santa Bàrbara, situada a la part alta del municipi.

Ens agradarà rebre un exemplar dels Goigs a l’email castellardiari@gmail.com


Que santa Bàrbara elevi la nostra sempiterna pregària a l’Altíssim, Senyor, allibera’ns del jou insuportable del REINO DE ESPAÑA, i del " virus de Castella", la CORRUPCIÓ endèmica i sistèmica . 


Comentaris