Pel 1er. març d’aquell any de 1951,
recordo haver participat en una vaga general que va haver-hi en contra de la
pujada de 20 cèntims del preu del viatge del tramvia, on tots els estudiants de
la Universitat de Barcelona hi vam ser-hi, amb manifestacions per les Rambles,
atropellament dels grisos a cavall i, fins i tot, llançant uns còctels molotof , dins un tramvia, buit com tots els que
circulaven per la ciutat, parat i sense
conductor, a la porta de l'Escola Industrial,
a on ens havíem aplegat els manifestants que procedíem del termini d'unes
classes pràctiques de l'Hospital Clínic, en una d'aquelles tardes de la vaga
dels tramvies
http://www.elpuntavui.cat/article/2-societat/5-societat/382155-barcelona-1951-any-zero-de-la-lluita-contra-el-franquisme.html#&gid=1&pid=1
Aquesta vaga de tramvies i la vaga
general, que va seguir, foren les mobilitzacions populars més importants des
del termini de la guerra civil. Coincidien varis fets: la situació econòmica que passàvem, les
restriccions i les tensions entre el governador civil de Barcelona amb la Falange.
La pujada de les tarifes fou l’espurna, aprofitant que a Madrid només
arribaren a pujar fins als 40 cèntims. Aquells dies de febrer varen apedregar
els tramvies, trencant sense miraments els vidres i, a primers de març, va
tindre lloc el boicot quasi total. A tot això, si té que afegir la
impopularitat del governador, un tal Eduardo Baeza y Alegría (Saragossa, 1901 -
1981), que sembla ser tenia com amistançada a la actriu de cabaret Carmen del
Lirio (Carmen Forns Aznar (Saragossa, 31 d'octubre de 1923 – Barcelona, 4
d'agost de 2014) , motiu que es va aprofitar per ser més papistes que el Papa
i tenir més arguments per anar contra l’autoritat.
En realitat una bona part dels
falangistes donaven suport a la vaga i si be no foren els promotors, el tal
governador s’ho creia i va destituir als principals caps de la Falange. Als
estudiants de la UB ens va relliscar. No va servir de res cara al públic i,
recordo molt bé, l’enrenou que es va organitzar quan el diumenge, que tenia
lloc el partit de futbol del Barça – Racing de Santander, a la sortida del camp
els tramvies seguien buits i la gent tot passejant, plovent, retornava
pacientment cap a casa. Em sembla que fou l’endemà, que de Madrid va
arribar l’ordre de restablir les anteriors tarifes. El poble havia guanyat.
Però, clar, aquesta victòria va
donar més empenta perquè dies després s’organitzés una vaga general en protesta
per l’encariment de la vida, aturant-se fàbriques i comerços, tant del centre com de les barriades industrials de la
ciutat (Poble Nou, Sant Martí, Sant Andreu, Sants). En aquesta ocasió es
produïren enfrontaments amb la policia arribant haver-hi morts i ferits. També,
aquest cop, en Baeza es va enfrontar amb el capità general de Catalunya, en Juan Bautista Sánchez González (Íllora, Granada) 12 de
novembre de 1893 + Puigcerdà, l a
Cerdanya jussana, 30 de gener de 1957.) – amb qui coincidiria anys després quan
estava fent la mili a Figueres - i, tot,
perquè es negà a utilitzar l’exèrcit per reprimir les manifestacions. Ambreforços de la policia i de la guàrdia civil tres dies després es va acabar la vaga i... de quina manera!
Enric Sànchez-Cid.
La segona foto no té res a veure amb la Vaga de La Canadecca.
ResponEliminaÉs una foto d'un tramvia de valència, de la línia 2 que anava de "Interior a Malvarrosa", i la foto es va fer durant els aldarulls del gener de 1933.
https://www.abc.es/local-comunidad-valenciana/20130111/abci-cuando-valencia-protagonista-revoluciones-201301111208.html