MAREDEDÉU DE REFET, SERÓ. LA NOGUERA.

 

Llegia que ha tornat la vida al Santuari de Refet, al terme de Seró, integrat ara al d’Artesa de Segre,   a la comarca de la Noguera:

https://www.segre.com/noticies/lectura/reportatge/2018/12/16/monges_del_segle_xxi_no_posis_casa_com_del_ned_flanders_63581_1677.html?

https://refetviu.cat/hostatgeria-santa-maria-refet/

Us deixo el telèfon : 973 29 13 19


Llegia que a l’interior de l’església resta una còpia de la talla original de la Mare de Déu de Refet. La informació sobre això és recollida i molt ben explicada per Josep Pijoan i Soteras (Barcelona, 22 d'agost de 1879 - Lausana, 16 de juny de 1963) (1992, pàgs. 109-111). Segons aquest autor, sembla ser que la talla original fou salvada del foc l’any 1936, tornada al santuari el 1940 i més tard restaurada, tot empastant-la i repintant-la.


El 1973 la imatge fou guardada en una casa de Seró i hom instal·là al santuari una còpia, que és la que avui podem contemplar. La talla original, que fa uns 60 cm d’alçada, no conserva la policromia inicial ni tampoc l’aparença genuïna. Entre altres canvis, s’han dissimulat, ocultes amb la pintura del vel, les restes de la primitiva corona, que formava part del mateix bloc de fusta de la imatge.

 

No es pot precisar amb seguretat si es van fer afegits a la imatge original, però sembla que han corregut aquesta sort almenys els peus i la mà dreta de l’Infant. Potser originàriament aquest portava un llibre o una bola a la mà esquerra, que avui roman oberta però buida(*). També ha desaparegut l’acabat de plecs i arrugues dels vestits.

 

La Mare seu en un tipus de setial baix sense respatller ni coixí, amb els flancs sobresortits del seient d’estructura prismàtica i sense coronar per cap dels motius habituals (pom, pinya), sinó per un pla inclinat, com en el cas del de la marededéu d’Asnurri (Alt Urgell). Té un doble marxapeu poligonal i en gradació culminat pel que sembla un voluminós coixí, com el de les imatges del Tura (Garrotxa) i Mata (Gironès), entre d’altres(*). La marededéu porta túnica de coll rodó, mantell i vel que no deixa veure els cabells. Els trets d’aquestes peces avui estan supeditats a la restauració esmentada. La túnica deixa veure uns peus calçats amb sabates de punxa molt pronunciada. El mantell li cau espatlles avall, mig tapant-li els braços, i es recull a la falda tombant fins a mitja cama. El braç dret, bastant curt, té una posició molt forçada(*) amb relació al cos; el puny és clos en actitud de subjectar quelcom que avui no existeix. L’esquerre, amb el palmell obert i en posició vertical, no arriba a tocar o subjectar l’Infant; més aviat pren actitud de mostrar-lo. Aquest gest es troba també en la imatge de les marededéus del Tura, de la Pinya (desapareguda), d’Olopte (Cerdanya) etc. El rostre, molt ovalat, és de trets més aviat vulgars i populars, poc proporcionats, ja que el sobrellavi és massa ample, i també les galtes. El nas no és gaire llarg, amb relació a la mida que presenten les talles romàniques, i resulta convencional. Malgrat que els llavis insinuen un somriure, el rostre és inexpressiu i de mirada fixa, però aquest semblant podria ser degut a la policromia de la restauració.

 

L’Infant és assegut al mig de la falda de la Mare, una mica decantat cap al cantó esquerre, vesteix túnica llarga i va descalç com és habitual en les talles romàniques. Té el cabell curt i ondulat amb clenxa al mig i no porta corona. El rostre és semblant al de la Mare. Té el braç dret desproporcionat, resulta massa curt i l’alça per beneir; la seva originalitat és dubtosa. L’esquerre descansa sobre el genoll i és probable que originàriament portés un llibre o una bola, com ja hem esmentat.

 

La filiació d’aquesta imatge és desconeguda, però per la tipologia de trets populars que presenta deu provenir d’un taller local. Malgrat la seva rudesa, pel tipus de setial i marxapeus i per la tipologia de l’Infant no pot ser anterior a les acaballes del segle XII. És còpia d’un model d’imatge molt emprat i generalitzat en els àmbits rurals, del qual és un exponent de més qualitat la talla de la Mare de Déu de Cornellà del Conflent.

 

Malgrat la inadequada restauració ja esmentada, la imatge posseeix el perfil i la factura romànics d’altres imatges de marededéus conservades al Museu d’Art de Girona.


https://deigenitrix.net/galeria-01.php?prov=Lleida&ver=751#tgv




Localidad: Sero. Siglo de la Imagen: XII

Observaciones: Imagen estilizada.


La marededéu procedent de les Aguges (MAG, núm. 35), que l’Antoni  Noguera Massa, pressuposa procedent de Santa Cecília de Sadernes (Noguera, 1977, pàgs. 184-186), és un exemple de coincidència no tan sols en el tipus d’indumentària sinó en el seient, no gaire freqüent a les marededéus romàniques, que consisteix en una simple taula vertical que prefigura mínimament el que seria un seient de tipus cofre. Amb altres marededéus coincideix més plenament en la indumentària (MAG, núm. 44) o en certs trets facials (MAG, núm. 36), totes dues de procedència desconeguda; també hi ha certes semblances amb la marededéu procedent dels Balbs (Noguera, 1977, fig. pàg. 88), avui desapareguda.


http://coneixercatalunya.blogspot.com/2012/03/mare-de-deu-de-sant-joan-dels-balbs-les.html


Totes han estat estimades més properes a una datació del segle XIII que no pas del segle XII


Poseu-vos les piles, i veniu a la Noguera, el Santuari de Refet, és un magnífic lloc per començar a conèixer més i millor aquesta comarca.

Comentaris