Llegia , al centre de la població de Llimiana, situada en un penyal sobre
el riu Noguera Pallaresa, trobem la imponent església de advocada a la Marededéu
de la Cinta, mal dita Santa Maria, per
la nefanda influencia de les tropes d’ocupació d’ençà de 1714 .
Patrimoni Gencat explica que es tracta d'una construcció de planta basilical
de tres naus, amb forma trapezoïdal divergent vers la capçalera formada per
tres absis semicirculars. Les naus són cobertes amb voltes de canó reforçades
per quatre arcs torals que descansen sobre pilars semicirculars adossats a
pilars rectangulars. Les naus es comuniquen per mitjà d'arcs formers de mig
punt. El mur de tramuntana va ser molt transformat amb l'afegit de diverses
capelles, una de gòtica, i la sagristia. Als peus del temple s'hi va construir
un cor que ocupa el primer tram de les naus. Al mur de migdia es conserven dues
portes de l'obra original una de les quals comunica amb el campanar. L'accés
principal actual es troba al centre de la façana de ponent. A l'exterior,
conserva a la façana sud un tram d'arcuacions llombardes i la decoració de dues
arcuacions, amb mènsules treballades, entre lesenes en els tres absis. Aquests
absis tenen la peculiaritat de presentar dos nivells de finestres de doble
esqueixada. Aquest doble pis d'obertures es troba tant a l'absis principal, que
en té tres, com a les absidioles, que només en tenen una de central. S'ignora
la funció d'aquesta duplicitat d'obertures tot i que s'ha apuntat la
possibilitat que s'hagués projectat una cripta que mai es va arribar a
construir. El campanar de torre de planta quadrada s'alça adossat al costat de
migdia, prop de la capçalera, presenta obertures d'arc de mig punt i sembla
escapçat, o bé, inacabat.
https://www.llimiana.com/esglesia.php
Sóc, ho confesso, un marià irredempt, i reivindico contra el mal costum introduït per les forces d’ocupació, que en la llengua catalana, la forma correcta per designar a la Verge
Maria – en qualsevol de les seves advocacions – és Marededéu, i no SANTA MARIA, amb tot els respecte a les – poques – Santes
reconegudes per l’església Catòlica; el
seu rol –per dir-ho de forma políticament correcta - és “ prescindible” , no certament però, el de la Marededéu, sense
ella no existiria ni el cristianisme, ni l’església catòlica, ni cap confessió
que tingui a Jesucrist com a fonament.
https://algunsgoigs.blogspot.com/2013/12/goigs-la-mare-de-deu-de-la-cinta.html
El 1714 els catalans perdien la llibertat,
la Marededéu era “ degradada” a la categoria de SANTA, i alhora assumia
el patronatge de multitud d’instituts armats, la mare de la víctima esdevenia
“mutatis mutandis” la “ celestial
protectora” dels botxins del seu fill. Ah!, es prohibia l’ús de la llengua
catalana, en l’àmbit religiós, en l’administració pública, en l’educació, en
els documents públics, i per descomptat en el sistema judicial.
Hi ha coses que cansen, entre altres aquesta denominació misògina de
la Marededéu, o la cantarella vomitiva
de la “ Guerra Civil”, està molt ben
documentat que el GLORIOSO ALZAMIENTO,
el finançava Juan March Ordinas (Santa Margarita, Baleares, 4 de octubre de
1880 - Madrid, 10 de març de 1962), i el va BENEIR Isidro Gomá y Tomás (La
Riba, 19 de agost de 1869-Toledo, 22 de agost de 1940), que moriria en “ estranyes “ circumstàncies.
Que la Marededéu de la Cinta, elevi a l’Altíssim la nostra sempiterna
pregaria, Senyor, passats llargament més de 300 anys d’esclavatge, allibera el
teu poble !!!!
https://algunsgoigs.blogspot.com/2015/05/goigs-santa-maria-la-mare-de-deu-de.html?m=0
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Exercint el seu dret de rèplica ens ajuda a contrastar la informació