ESGLÉSIA DE LA GUARDIA LADA, ADVOCADA A L’ASSUMPCIÓ DE LA MAREDEDÉU. MONTOLIU DE SEGARRA




Retratava amb força dificultats l’església del nucli de la Guardia Lada, al terme de Montoliu de Segarra,  advocada a l’Assumpció de la Marededéu, mal dita “  Santa Maria “ , i fins de vegades emulant al dictador franquista, amb el superlatiu,   Santíssima.

https://www.catalunyamedieval.es/esglesia-parroquial-de-sa-ma-de-la-guardia-lada-montoliu-de-segarra-segarra/

Sóc, ho confesso, un marià irredempt, i reivindico  contra el mal costum introduït per les  forces d’ocupació,  que en la llengua catalana,  la forma correcta per designar a la Verge Maria – en qualsevol de les seves advocacions – és Marededéu, i no SANTA MARIA,  amb tot els respecte a les – poques – Santes reconegudes per l’església Catòlica;  el seu rol –per dir-ho de forma políticament correcta -  és “ prescindible” ,  no certament però, el de la Marededéu, sense ella no existiria ni el cristianisme, ni l’església catòlica, ni cap confessió que tingui a Jesucrist com a fonament.

El 1714 els catalans perdien la llibertat,  la Marededéu era “ degradada” a la categoria de SANTA, i alhora assumia el patronatge de multitud d’instituts armats, la mare de la víctima esdevenia “mutatis mutandis” la “  celestial protectora” dels botxins del seu fill. Ah!, es prohibia l’ús de la llengua catalana, en l’àmbit religiós, en l’administració pública, en l’educació, en els documents públics, i per descomptat en el sistema judicial.  Afirmar però que el bon Déu només ENTÉN la llengua castellana, és sacríleg, ho digui, qui ho digui.

Patrimoni Gencat en diu ; església situada a la part alta del poble en una plaça i integrada dins del nucli medieval.

L’edifici se’ns presenta de planta rectangular, d’una nau amb llunetes segades, capçalera plana, capelles laterals i torre campanar adossada a un costat de la façana principal. També presenta l’edifici, un ràfec de teula i maó, al voltant del seu perímetre i coberta exterior a doble vessant. A la façana principal s’obre la porta d’accés d’arc rebaixat motllurat, on ressalta una mènsula motllurada a la clau d’arc. Damunt d’aquesta es situa una petita obertura d’estructura quadrada, voltada per tres escultures integrades al parament de la façana. Resulta molt difícil poder identificar les imatges d’aquestes escultures, que presenten un estat de conservació molt erosionat, però sembla ser, que dos té-les correspondrien a dos sants; un dels quals, el situat damunt de la finestra, seria peregrí, per la vestimenta que porta. La torre campanar de planta quadrada i quatre ulls d’arc rebaixat s’adossa a un costat de la façana principal de l’edifici, trencant la visió total d’aquesta façana. A l’interior de l’edifici, destaquem la disposició d’una motllura situada a l’arrencada de la volta de canó, on surten els arcs formers que es recolzen en pilastres. L’obra presenta un parament paredat, on hi ha presència de carreus a les obertures de la façana principal.

El topònim LATUS, LATA, 'ample',  sembla  o semblava del  tot inapropiat, quan retratàvem el portal que dona accés a l’església :

  http://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2013/10/el-portal-horrible-de-la-guardia-lada.html

Que l’Assumpció de la Marededéu, elevi a l’Altíssim la nostra pregària, Senyor; allibera el teu poble!!! 

Comentaris